Het keukentafelgesprek

keukentafelgesprekVroeger vulde u een formulier in als u een scootmobiel, traplift, speciaal vervoer of taxipas nodig had. Die tijd is voorbij. In een ‘keukentafelgesprek’ wordt eerst gekeken of andere oplossingen mogelijk zijn. En daar kleven voor- en nadelen aan.

Als burger heeft u niet langer zomaar ergens recht op in de zorg. Want misschien is een traplift niet nodig omdat iemand best in de woonkamer kan slapen. Of zijn de kinderen bereid hun moeder naar de dokter te brengen, waardoor een taxipas niet noodzakelijk is.

WMO 2015
Dit is de kern van het nieuwe denken in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Mensen die om huishoudelijke hulp, een hulpmiddel of aanpassing in hun huis vragen, moeten eerst duidelijk maken hoe hun leven eruitziet voordat hun verzoek wordt gehonoreerd. Dit gebeurt tijdens een zogenaamd keukentafel­gesprek met een Wmo-consulent van de gemeente. De gemeente bepaalt op welke manier dit gesprek plaats vindt. Sommige gemeenten doen het telefonisch, anderen komen bij mensen thuis. Dat klinkt als gezelligheid, thee en koekjes, maar is in werkelijkheid een gesprek waarbij de Wmo-consulent komt kijken of ­iemand echt hulp nodig heeft bij het traplopen, huishoudelijk werk en vervoer, of dat hij zelf iets kan regelen in zijn eigen netwerk.

Het voordeel van zo’n gesprek bij mensen thuis is dat er verder wordt gekeken dan die ene vraag. Soms zijn er meer dingen die mensen nodig hebben om goed en gelukkig te kunnen leven. Ook hoef je als burger niet een eindeloze tocht langs allerlei loketten en ambtenaren af te leggen. Door één gesprek thuis kunnen allerlei dingen tegelijk in gang worden gezet. Regie over je eigen leven en zelf verantwoordelijkheid nemen zijn daarbij kernwoorden. Maar… het is wel zijn nieuwe stijl die óók flinke bezuinigingen moet opleveren.

Sociale wijkteams
Veel gemeenten kiezen er voor per wijk of dorp een zgn. wijkteam in te stellen waar de in de wijk aanwezige zorgaanbieders en vrijwilligers deel van uit maken. Samen met u kijken zij naar de beste oplossing.

Ondersteuning
Het is belangrijk dat u weet dat u om onafhakelijke clientenondersteuning kunt vragen wanneer u een gesprek gaat voeren met een ambtenaar van de gemeente of het sociale wijkteam. De ondersteuner klijkt vanuit een onafhankelijke popsitie met u mee en adbvviseert u wanneer de gemeente met een voorstel waarmee uw vraag wordt beanmtwoord.  In veel gemeenten noemt men het antwoord een ‘arrangment’.

Meer informatie: neem gerust contact op.